ابزار و کتابخانه هااخبار و مقالاتهدوپ و فناوریهای مرتبط

گامی به جلو در استفاده تجاری از هدوپ

برای کسانی که در حوزه کلان‌داده و بخصوص هدوپ کار می‌کنند، سه شرکت اصلی دنیا که به طور خاص بر روی هدوپ و تجاری سازی و سهولت استفاده از آن متمرکز شده‌اند را به خوبی می‌شناسند : هورتون‌ورکز و کلوداِرا و مپ‌آر

سه توزیع تجاری هدوپ تا سال ۲۰۱۸

و یکی از سوالاتی که همواره بین علاقه‌مندان به حوزه ابزارهای آماده استفاده کلان‌داده و هدوپ، مطرح می‌شد این بود که کدام یک از این سه توزیع را انتخاب کنیم :

در سالیان اخیر و با رشد فناوری رایانش ابری و سرمایه‌گذاری عظیم سه شرکت آمازون، گوگل و مایکروسافت در حوزه خدمات هاستینگ داده و سرور، مدیریت کلاستر‌های هدوپ به مجموعه خدماتی که این شرکتها ارائه می‌کردند، افزوده شد. نتیجه این کار، کاستن تدریجی از مشتریان سه شرکت فعال در تجاری سازی هدوپ و آینده مبهم آنها بود.

با فهمیدن خطر کاهش مشتریان و از دست دادن بازار، دو شرکت هورتون‌ورکز و کلوداِرا که هر یک بر روی امکانات و ویژگی‌های خاصی از هدوپ و فناوری‌های مرتبط سرمایه‌گذاری کرده بودند، تصمیم گرفتند با هم ادغام شوند و خبر این ادغام را رسماً روز ۱۲ مهرماه سال جاری (۴ اکتبر ۲۰۱۸ ) اعلام کردند . شرکتی که از ادغام این دو شکل خواهد گرفت، ۶۰ درصد متعلق به سهامداران کلوداِرا و ۴۰ درصد متعلق به سهامداران هورتون‌ورکز خواهد بود که به محض انتشار خبر این ادغام، سهام هر یک از دوشرکت حدود ۲۵ دلار رشد کرد.

هدف از این ادغام هم که مدیرعامل کلوداِرا ، رهبری  شرکت نهایی که هنوز اسمی برای آن تعیین نشده است را برعهده خواهد گرفت، سرمایه گذاری بیشتر در حوزه میزبانی مبتنی بر ابر هدوپ خواهد بود که بتوانند بازار رو به رشد این حوزه را بار دیگر در اختیار بگیرند یا حداقل خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی بسترهای پردازش داده مبتنی بر هدوپ قابل اجرا بر روی محیط‌های ابری، معرفی کنند.

شرکت هورتون‌ورکز بیشتر بر روی ساخت یک بستر مجتمع از ابزارهای رایگان و متن‌باز حوزه کلان‌داده متمرکز است و درآمد آن از پشتیبانی‌هایی است که به مشتریان خود ارائه می‌دهد اما کلوداِرا بیشتر بر روی جنبه تجاری هدوپ و استفاده از کتابخانه‌های تجاری که استفاده از آنها منوط به پرداخت هزینه است متمرکز شده است و به همین‌ خاطر، درآمد بیشتری را در چند سال اخیر کسب کرده است.

کلوداِرا به طور خاص بر حوزه یادگیری ماشین و ساخت انباره‌های داده و بسترسازی برای هوش تجاری فعال ظاهر شده است . بنابراین ادغام این دو شرکت، می‌تواند یک بستر جامع‌تربرای مشتریان حوزه خدمات تخصصی کلان‌داده فراهم کند و باید شاهد ظهور غولی جدید با محوریت هدوپ در چند سال آینده باشیم.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا