اشتباهات رایج شرکتها در جذب تحلیلگران داده
متن زیر توسط جناب آقای محمدرضا محتاط در کانال تلگرامی علم داده (dataanalysis@) منتشر شده است و سایت مهندسی داده، برای بهرهمندی سایر علاقهمندان این حوزه، آنرا مجدداً منتشر نموده است.
در حال حاضر در بیشتر استارتآپها و حتی برخی شرکتها بزرگ کشور مشکلات متعددی در جذب کارشناسان و متخصصهای حوزههای علمداده، کلان داده و… وجود دارد. این مشکلات را میتوان در موارد زیر دستهبندی نمود.
۱- عدم شناخت نیازمندیهای تحلیلی کسبوکار
یکی از مشکلات متعدد، عدم شناخت مدیران اجرایی و عملیاتی با کارکردها و حوزههای تحلیل داده میباشد. برخی مواقع مسئولین استخدام نمیدانند که نیروی جدید باید از چه تواناییهایی برای انجام وظایف محوله برخوردار باشد.
۲- اولویت دادن به برخی مؤلفههای غیرکلیدی در استخدام
در بسیاری از جزئیات فرصتهای شغلی منتشرشده در بازار کار کشور برخی محدودیتها همانند نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، جنسیت، سن و… بهعنوان برخی محدودیتهای کلیدی مطرح میباشد که لزوما اصلا معیارهای جامع و کاملی در جذب متخصصین واقعی علمداده نخواهد بود.
۳- مطرح نکردن سؤالات مناسب در مصاحبه استخدامی
پرسیدن سؤالات صحیح در مصاحبهها از مهمترین مسائل در جذب افراد متخصص بهحساب میآید چراکه میتواند از جزئیات دانشی و تخصصی افراد خبر دهد. در برخی از مصاحبهها بعضا سؤالات بسیار کلیشهای یا بسیار کلی بهصورت مصاحبههای بدون ساختار مطرح میگردد که سبب سردرگمی کارشناسان استخدام در جذب یا عدم جذب افراد خواهد شد.
۴- عدم بیان تصویر کامل از شرح شغلی
در برخی استارتآپها در ابتدا تصویر کاملی از شرکت و شرح شغلی به افراد داده نمیشود. در ابتدا باید مسئولیتهای کاری هر فرد بهدرستی تعریف گردد تا آنها بتوانند سختی کار را درک کرده و ببینند آیا قادرند این حجم فعالیت را تحمل کنند یا خیر؟
۵-مزایای مادی و معنوی
در حوزه مزایای مادی و معنوی و جذب استعدادها(talent hunting) در حوزه علمداده، عملکرد شرکتها و استارتآپهای کشور بعضا سطح خوبی ندارد. عدم بیان شفاف موارد فوق در آگهیهای جذب، عدم تناسب میزان مزایای مادی با شرح شغلی و وظایف مورد نیاز و… از مشکلات این بخش میباشد.
۶- تمرکز بر مهارتهای فنی
بعضا در جذب متخصصین علمداده و تحلیلگران داده بیشترین تمرکز بر مهارتهای فنی میباشد. این در حالی است که یکی از مؤلفههای کلیدی در جذب متخصص علمداده توجه به مهارتهای نرم(Soft Skills) همانند مهارتهای ارتباطی، خلاقیت، داشتن تخصص حوزه(Domain Expert)، کارتیمی و… میباشد.
راهکارها
جهت مدیریت موارد فوق راهکارهای زیر به مدیران عالی و عملیاتی شرکتها پیشنهاد میگردد.
الف: جهت آشنایی با نیازمندیهای دقیق تحلیلی شرکت و کسبوکار خود، بهرهگیری از دانش مشاوران متخصص، بررسی تجارت برتر شرکتهای موفق، مطالعه کتابها مرجع منتشرشده توصیه میشود.
ب: جهت مطرح کردن سؤالات استخدامی مناسب، منابع و نمونه سؤالات متنوعی در اینترنت وجود دارد. جهت مطالعه بیشتر میتوانید برخی سؤالات مصاحبه استخدامی منتشرشده در کانال را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://t.me/dataanalysis/695
ج: مشخص کردن تمامی نیازمندیهای شرکت، تدوین دقیق شرح شغلی و ابزارها موردنیاز، تمرکز بر جنبههای مادی و معنوی در حقوق و مزایا اعلامی و… از دیگر اقدامات لازم میباشد.
موفق و موید باشید.
@dataanalysis
ارادتمند
محمدرضا محتاط
در اسنخدام نیروهای تحلیل گر باید بسیار دقت شود که اگر نتونه درست تخلیل کنه ممکنه ضربه شدیدی به شما بزند